torsdag 30 augusti 2012

Dropbox Diggar DROPitTOme - Droppa Dokument Direkt

Det kanske är en överdrift att säga att Dropbox har förändrat mitt liv men att säga att det är en tjänst som underlättat för mig är ett som är säkert.

Jag är övertygad om att Dropbox kommer att fortsätta vara en viktig del av arbetet framöver. Givetvis har det funnits en del problem. Ett av problemen vi brottades med under förra året var hur eleverna skulle kunna lämna in sina digitala arbeten till sin lärare på ett smidigt sätt. Vi testade en del olika alternativ men hittade inte en optimal lösning.

Det är det detta inlägg egentligen handlar om. Jag letade efter fler alternativ och hittade då tjänsten: DROPitTOme. Jag har ännu inte haft möjlighet att testa den fullt ut men det jag har sett så verkar den funka väldigt smidigt.

Grundtanken är att man skapar sig en unik sida på nätet som eleverna går till och där kan de med ett par klick laddar upp sin fil. När filen är uppladdad hamnar den sedan automatiskt i en särskild mapp i lärarens Dropbox.

I teorin väldigt enkelt. Förhoppningsvis även i praktiken. Nedan följer en (förhoppningsvis) enkel förklaring till hur du kommer igång med DROPitTOme.


Hur skapar jag en DROPitTOme-sida?


1. Gå till följande adress (klicka på länken): http://www.dropitto.me/

2. Klicka på: Register

3. Har du ett Dropbox-konto klickar du på Register igen.( Har du inte ett Dropbox-konto måste du skapa ett)

4. Du flyttas automatiskt till en sida där du loggar in på ditt Dropbox-konto.

5. Nu är det dags att knyta DROPitTOme till din Dropbox. Klicka på Allow (Obs! Du kan behöva trycka flera gånger)

6. Nu kommer du till en registreringssida. Fyll i formuläret.
- Anändarnamnet kommer att bli en del av din unika adress. Välj förslagsvis samma användarnamn som ni loggar in med på skoldatorn. Ex. jofon15, mabac25
- Password: Lösenord om ni ska logga in på kontot
- E-mail: Välj en adress som ni använder då ni kan ställa in så att ni kan få e-mailnotiser skickade då någon laddar upp filer.
- Upload password: Lösenord som eleverna ska skriva in när de ska ladda upp filer. Välj ett enkelt!

7. Skapa kontot. Du får då en länk till din unika sida. Färdigt!

Titta gärna på detta klipp för att se hur man gör.

Hur gör eleverna för att ladda upp en fil?

1. Eleven går till din unika hemsida.
2. Eleven skriver in ditt lösenord och loggar in.
3. Eleven letar upp filen på sin dator genom att klicka på välj fil.
4. Eleven klickar sen på upload och filen laddas upp i en mapp i din Dropbox.
5. Färdigt.

Testa själv - Skicka mig ett roligt dokument

Klicka på länken:  http://www.dropitto.me/jofon15
Mitt lösenord: johan

Hoppas att detta inlägg kan hjälpa er att skapa lite ordning i din Dropbox.
Johan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar