torsdag 16 augusti 2012

Uppfiskat ur den stora mejloceanen, del 1

En retorisk fråga: Kan man drunkna i olästa mejl? Jag har precis tagit mig upp till ytan i sommarens ocean av elektronisk post. Jag har tagit fram stora håven och sitter nu och sortera bort den mailfisk som är rutten eller bara oätbar.

Vill man måla upp en ännu mer harmonisk bild kan man se mig som en halvsovande fiskare som sitter i sin eka och metar. Solen skiner och fåglarna kvittrar. Jag hoppas på napp. Jag får napp. Min fångst ser du nedan i form av tips och länkar.

(För kännedom hatar jag att fiska men det var en passande liknelse)

Imagination Prompt Generater

Få tips på olika ämnen och sätt att börja texter. På engelska men går att använda i svenskan likväl.
Länk: http://www.creativity-portal.com/prompts/imagination.prompt.html

Free Music Archive

Hitta musik och ljudklipp som du kan använda fritt i din undervisning.

Pixorial

Spara och jobba med videoklipp. Har inte hunnit testa dataversionen men jobbat lite med mobilversionen. Ganska enkelt och kanske funktionellt.

Plag Tracker

Vill du veta om din elev har lånat/stulit texten från nätet. Enkelt sätt att testa en del av eller en hel text.

Polls.io

Gör enkla undersökningar. Kan tänkas användas som inledning till eller utvärdering av ett arbetsområde.
Länk till ett exempel: http://polls.io/yzxuz

Med fiskluktande hälsningar
Johan "Storfiskarn'" Fång

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar