Fler och fler lämnar nu världen mest använda operativsystem, Windows XP, till förmån för det nyare Windows 7. I samband med detta byts kanske också äldre versioner av Word, Excel och Powerpoint ut mot programpaketet Office 2010. Här är lite tips för dig som ska försöka hitta rätt i den nya miljön.
PIM
Välj Windows 7 i menyn längst till höger. |
Välj det aktuella programmet (här Word 2010) ur Office 2010 i menyn till höger. |
Live Movie Maker - videoredigering med fler möjligheter i Windows 7. |
Fästisar och klippverktyg
Ett par enkla små hjälpprogram som finns som snabbval eller i programmenyn under Tillbehör är Fästistar och Klippverktyg. Klippverktyget beskrev vi i ett tidigare inlägg bl a med en instruktionsfilm. Fästisar är helt enkelt små notisliknande lappar som lägger sig på skrivbordet. Bra hjälp för en glömsk människa som jag. Mitt liv är redan fyllt av lappar. Nu kan jag ha dem digitalt också. Klickar man på symbolen i Aktivitetsfältet döljer man dem.
Många bra program
Med Windows 7 och Office 2010 följer många bra program förutom Word, Excel och Powerpoint. Lär dig hur du kan göra digitala läroböcker med OneNote på IKT-bloggen. I det som kallas Learning Suite från Microsoft finns en mängd fantastiska program helt gratis för oss som jobbar i skolan. Länkar till användbara webbplatser hittar du i presentationen i slutet av det här inlägget.
Tips
Till sist en lite tipskatalog för Windows 7:
- Börja med att leta reda på tangenten med Windowsflaggan. Du kommer att ha mycket nytta av den för olika snabbkommandon. När du ska använd flaggtangenten skriver vi i fortsättningen <WIN>.
- Tryck på <WIN> och skriv sedan ett sökord. Nu söker Windows igenom alla tänkbara filer på datorn, och snabbt går det. Du hittar lättare det du letar efter.
- Har du en extern skärm eller projektor kopplad till din dator? I så fall hanterar du både den och din vanliga skärm genom att kommandot <WIN> plus P.
- Om du har favoritprogram som du ofta använder kan du dra dem till Aktivitetsfältet längst ner. Där ligger de så som snabbvägar när du startar datorn.
- Du kommer snabbt åt de senast använda filerna i ett program genom att antingen vänsterklicka på programikonen i startmenyn eller högerklicka på programikonen i aktivitetsfältet.
- Vill du kunna jobba i två fönster/program samtidigt drar du bara vart och ett av de två fönstren åt höger respektive vänster kant. Då lägger de sig snällt bredvid varandra och fyller upp hela skrivbordet så att du lättare kan jobba med dem.
- Har du många fönster öppna, men bara vill jobba i ett av dem? Klicka allra längst upp på fönstret och håll kvar vänster musknapp. Pröva nu att "skaka" fönstret några gånger fram och tillbaka så försvinner alla andra fönster. Både praktiskt och kul!
- Längst nere i högra hörnet finns en liten ruta. Håller du muspekaren över den ser du skrivbordet. Klickar du i rutan försvinner alla fönster och du kan gå över till att arbeta på skrivbordet.
- Är du borta från datorn en längre stund kan du ta för vana att låsa den genom att trycka på <WIN> plus L.
Du kan titta på den i stort format om du klickar på rutorna längst ner i högra hörnet,
men vill du uppleva den med animationer och filmklipp måste du öppna den i Powerpoint.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar